آخرین اخبار

تلاش عارف برای ارائه «یک لیست» از اصلاح طلبان به روایت خباز /دولت به دنبال افزایش محدودیت ها در انتخابات است

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به گمانه زنی ها درباره ائتلاف‌ انتخاباتی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: نمی‌دانیم که به اندازه یک لیست کاندیدا داریم یا خیر. اگر به یک لیست مشترک برسیم که منتهای آرزو است و هر اتفاق مثبتی ممکن است رخ بدهد.

اشتراک گذاری
28 آذر 1402
کد مطلب : 10447

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چند که اصولگرایان تکلیف خود را با انتخابات مشخص کرده‌اند اما اصلاح‌طلبان چشم به شورای نگهبان دوخته اند تا ببیند کدام یک از کاندیداهای این جریان از فیلتر این شورا عبور می‌کنند.

در این بین، اظهارونظرهای متفاوتی از سوی اصولگرایان درباره تصیمات انتخاباتی چپ گراها به گوش می‌رسد. آنچنان که اخیرا محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، در تحلیل عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو گفته بود؛ «مطابق اخبار واصله اصلاح طلبان تا حدودی تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند و این می‌تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.»

صوفی: اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات حذف شدند /دولت می خواهد مجلس کاملا دست جبهه پایداری باشد

اظهاراتی که بلافاصله از سوی اصلاح‌طلبان رد شد. محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ضمن انتقادات از محمدرضا باهنر، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «شاید در جیب آقای باهنر لیستی وجود دارد که اصلاح‌طلبان از آن بی‌خبر هستند.»

محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، بیان کرد: «اصلاح‌طلبان تا زمانی که نتایج نهایی تاییدصلاحیت‌ها مشخص نشود، بعید است که به یک تصمیم برسند.»

وی همچنین از تحرکات انتخاباتی محمدرضا عارف خبر داد و گفت: «آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یکسری فعالیت دارند.»

مشروح گفتگوی محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با خبرگزاری خبرآنلاین را در ادامه می خوانید.

******************

* آقای خباز! تصمیم اصلاح‌طلبان درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس دوازدهم به کجا رسید؟ بنای مشارکت و دادن لیست را دارند یا ….

اصلاح‌طلبان تا زمانی که نتایج نهایی تاییدصلاحیت‌ها مشخص نشود، بعید است که به یک تصمیم برسند. ۵ حزب از احزاب اصلاح‌طلب کاندیدا معرفی کردند که تعدادی از آنان در همان مرحله اولیه توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند که برخی آنان به این موضوع اعتراض کردند و برخی هم اعتراض نکردند.

در عین حال، هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان و هیأت نظارت چه تصمیمی خواهند گرفت. با این حال، تصمیمات نشان می‌دهد که مجلس و دولت ‌می‌خواهند محدودیت‌ها را افزایش بدهند. اگر محدویت‌ها افزایش پیدا کند، نباید در انتظار یک انتخابات حداکثری بود.

از این روش نامردمی در بررسی صلاحیت ها، خیلی بدم آمد و دیگر اعتراض نکردم

* شما هم از کاندیداهایی بودید که ردصلاحیت شدید، آیا اعتراض کردید؟

خیر، من اعتراض نکردم. من به استناد بند ۲ ماده ۳۱ و عدم احراز در التزام به جمهوری اسلامی ردصلاحیت شدم، عدم احراز یعنی ما تو را نمی‌شناسیم و این روش خیلی مرا مشمئز کرد. از همین یک نامه سرگشاده خطاب به ملت ایران نوشتم.

من ۴ دوره نماینده مجلس، مدتی معاون تقنینی معاونت مجلس و ریاست‌جمهوری، در ۲ استان معاون استاندار بودم، چگونه من را نمی‌شناسند؟ در این نامه نوشتم که مسئول فعلی برگزاری انتخابات مدت‌ها فرمانده سپاه بوده است که طبق قانون، فرمانده سپاه زیر مجموعه شورای تامین و رئیس این شورا استاندار است. چگونه شما من را نمی‌شناسید؟

از همین رو، به دلیل اینکه از این روش نامردمی، خیلی بدم آمد دیگر اعتراض نکردم. همچنین اعلام کردم همین که فردی که سال‌ها در مقامات مختلف بوده و در انتخابات ثبت‌نام کرده یعنی جمهوری اسلامی را قبول دارد اما نه با نگاه شما.

فرق نگاه من با شما به جمهوری اسلامی این است که نگاه من قرائت امام خمینی(ره) است و نگاه شما قرائت آقای مصباح‌یزدی؛ بنابراین فرق بین این دو نگاه از زمین تا به آسمان است.

من به نگاه آقای مصباح که می‌گوید مردم هیچ کاره هستند، ملتزم نیستم

در نگاه امام خمینی(ره)، همه کاره مردم هستند در حالی که در نگاه شما به تبعیت از آقای مصباح یزدی، مردم هیچ کاره هستند. بنابراین، من به این جمهوری اسلامی که مردم هیچ کاره هستند، ملتزم نیستم. همچنین در این نامه به نامه ۵۷ امیرالمؤمنین به مردم کوفه اشاره کردم که از ایشان می‌خواهند برای ساماندهی به قائله جمل کاری کنند. ایشان خود را طرفدار مردم نمی‌دانند و در این نامه می‌نویسند که، «فَاِنْ کُنْتُ مُحْسِناً اَعانَنی». یعنی اگر من درستکار هستم، یاری‌ام دهید. همچنین حضرت می‌فرمایند: «اِنْ کُنْتُ مُسیئاً اسْتَعْتَبَنی»؛ یعنی اگر من بدکردار هستم، اعتراض کرده تا من خود را درست کرده و نظر شما را رعایت کنم.

من به این قرائت به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنم، اما نگاه شما این است که مردم هیچ کاره بوده و فقط حق دارند رای بدهند و بقیه‌اش با ماست. من می‌گویم مردم در همه حالت همه کاره بوده و چون این قرائت را قبول نداشتم، اعتراض نکردم.

* آقای باهنر اخیرا گفته اند که اصلاح‌طلبان در تهران به یک لیست واحد رسیدند، آیا اظهارات ایشان صحت دارد؟

ما گمانه‌زنی نمی‌کنیم چرا که هدف گمانه‌زنی نیست. همچنین هیأت نظارت کشور تا ۱۵ دی‌ماه فرصت دارد که کاندیداهای انتخابات را مشخص کند. تا زمانی که کاندیداها مشخص نشده است، معنی ندارد بگوییم برای انتخابات لیست داریم یا خیر.

فقط ۵ حزب گفتند که در انتخابات ثبت‌نام کنید

* آقای کواکبیان اخیر در گفتگویی که با خبرآنلاین داشتند، گفته اند که اگر تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده بالا باشد می‌توان لیست برای انتخابات ارائه کرد اما اگر تعداد کاندیداها پایین باشد به صورت فردی حمایت می‌کنیم. نظر شما در این باره چیست؟

احتمال دارد. از بین ۳۰ حزب اصلاح‌طلبان، فقط ۵ حزب به افراد زیرمجموعه خود توصیه کردند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند، باقی حزب‌ها اختیار را به خود فرد واگذار کردند. تعدادی از کاندیداهای این ۵ حزب نیز ردصلاحیت شدند. گفته آقای کواکبیان از یک جهت درست است و ما باید ببینیم که می‌توان یک لیست ۳۰ نفر بدهیم یا خیر.

اگر نتوانستیم لیستی ارائه دهیم، هر حزبی از کاندیدای موردنظر خود حمایت می‌کند. که به نظرم به دلیل عدم انسجام در بین اصلاح‌طلبان، احتمال اثرگذاری در آرای مردم بسیار کم است.

* اخیرا رسانه‌های اصولگرا مدعی شده بودند که اصلاح‌طلبان به دنبال رایزنی با آقای بهزاد نبوی برای بازگشت به جبهه اصلاحات و روند تصمیم گیری در جریان اصلاحات هستند. حضور ایشان چقدر به جبهه اصلاحات کمک می‌کند؟

در جریان نیستم.

عارف مایل به ارائه یک لیست از سوی اصلاح طلبان است

* آقای خباز، گفته می‌شود آقای عارف هم جلسات انتخاباتی خود را برگزار می کنند، شما از جلسات ایشان خبری دارید؟

بله، ما جلساتی داریم که تعدادی از استانداران به عنوان شورای مشورتی ایشان حضور دارند. آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یکسری فعالیت دارند.

* ممکن است تلاش های آقای عارف به سمت ائتلاف انتخاباتی بین اصلاح طلبان با اعتدالیون باشد؟

تا کاندیداها مشخص نشده و لیست درنیاید، هر گونه حرفی گمانه‌زنی است. ما نمی‌دانیم که به اندازه یک لیست کاندیدا داریم یا خیر. اگر به یک لیست مشترک برسیم که منتهای آرزو است و هر اتفاق مثبتی ممکن است رخ بدهد. شما خبرنگاران محترم از هیأت نظارت باید سوال کنید که چرا با سخت‌گیری‌های بی مورد افراد را رد صلاحیت کرده و به جای تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات، با احرازهای بی‌مورد باعث کاهش مشارکت می‌شود.

۲۷۲۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =